Nieuwe Delftse Waterloop
Je staat bij de twee overgebleven pijlers van het voormalige spoorviaduct. Het spoor liep op deze hoogte. Het viaduct werd destijds gedragen door ongeveer 200 pijlers.
Verderop, langs de Spoorsingel, was het viaduct ongeveer 3 meter hoog met parkeerplaatsen voor circa 500 auto’s. Het werd in 2015 afgebroken toen de eerste treinen door de spoortunnel reden.
Hier leest u hoe de Willem van Oranjetunnel werd gebouwd.
De spoortunnel heeft enige invloed op de grondwaterstromingen in Delft. Elders lees je wat grondwater is, en hoe het grondwaterpeil wordt bepaald door de regenval, het waterniveau in de Delftse grachten (het boezempeil), door de klei en het veen in de bovenste 20 meter van de grond, en door de grondwateronttrekking door DSM. Hier lees je ook hoe het grondwater, dat wordt onttrokken uit de zandlaag op 20 tot 40 meter diepte, wordt aangevuld door water uit de Noordzee.
Tussen 1965 en 2015 reed de trein over een spoorviaduct. Langs de Spoorsingel en Phoenixstraat was geen oppervlaktewater. Grondwater moest daarom afstromen naar de Oude Delft, een grote afstand. Het grondwaterpeil in de Hof van Delft wijk kon daarom hoog worden.

Het spoorviaduct in Delft en het grondwaterpeil tussen de Oude Delft en de Hof van Delft (tekening niet op schaal).
De spoortunnel, genaamd de Willem van Oranjetunnel, wordt gedragen door twee damwanden over de volle diepte van de Holocene klei-/veenlaag, tot in de Pleistocene zandlaag op 20 m diepte. Hier lees je hoe de tunnel werd gemaakt. De damwanden zijn van massief beton, en daarom ondoorlatend voor water. De gracht die nu op de garage naast de tunnel ligt, staat in verbinding met het boezempeil. Maar hij heeft geen verbinding met het naastgelegen grondwater. Het grondwater ten westen van de tunnel (Hof van Delft en Westerkwartier) is daarmee afgesloten van drainage in oostelijke richting. Het grondwaterpeil kan daarom hoger of lager worden dan voor de bouw van de tunnel, met name in de Hof van Delft wijk. Alleen rondom de Buitenwatersloot is de situatie niet veranderd.
Daarom heeft de Gemeente Delft diverse drainagebuizen in die wijken aangelegd. Hoe deze drainagebuizen de grondwaterstand beïnvloeden lees je hier.

De spoortunnel in Delft en het grondwaterpeil rondom die tunnel (tekening niet op schaal).