Het tracé van de Willem van Oranje spoortunnel loopt onder Molen de Roos en de Bagijnetoren door. Maar hoe maak je zoiets? Je kan niet zomaar een tunnel onder deze monumenten graven. En ze mogen ook niet instorten door trillingen of vervormingen van de ondergrond tijdens het bouwen van de tunnel. Daarom werd bedacht om een nieuwe fundering voor deze monumenten te maken, zodat je er rondom en onder kunt werken.

In 2011 werd eerst een nieuwe betonnen fundering voor de toren gemaakt. De funderingsplaat werd in een stalen frame opgehangen en vervolgens werd de Bagijnetoren een halve meter opgetild en 18 m opzijgeschoven. Zodoende werd voldoende ruimte gecreëerd om de diepwanden voor de spoortunnel te bouwen. Daarna werd de toren weer terug op zijn plaats geschoven. Nu staat hij dus op het dak van de spoortunnel, met zijn nieuwe fundering.

De Bagijnetoren wordt 18 m opzijgeschoven

De Bagijnetoren wordt 18 m opzijgeschoven.

Er was echter niet voldoende ruimte om hetzelfde trucje met Molen de Roos en zijn bijgebouwen uit te halen. De molen moest dus op zijn plaats blijven. Eerst werd een groot deel van de molen ontmanteld, met name de stelling en de wieken. Daarna werden er 45 stalen palen binnenin en langs de molen en bijgebouwen geplaatst. Vervolgens werd ook hier een betonnen funderingsplaat onder het hele complex aangebracht. Langs die plaat konden dan de diepwanden gemaakt worden zonder dat de molen zou bezwijken door trillingen of vervormingen. Tenslotte werd de molen met bijgebouwen een meter opgevijzeld om het dak van de spoortunnel aan te brengen. Hier zie je een mooi filmpje over het optillen van de molen.

Met zijn nieuwe fundering kon Molen de Roos een halve meter worden opgetild

Met zijn nieuwe fundering kon Molen de Roos een halve meter worden opgetild.

Daarna kon de molen weer naar beneden en staat hij nu op het dak van de spoortunnel. In 2016 begon men de molen weer op te bouwen. Metselwerk werd hersteld en de molen werd geschilderd. Helaas moesten de roeden vervangen worden (de twee gekruiste balken van de wieken) en dat kostte tijd. De molen werd daarom pas in mei 2023 weer volledig operationeel.

Molen de Roos op de Willem van Oranje spoortunnel

Molen de Roos op de Willem van Oranje spoortunnel – je kijkt richting Rotterdam.

Molen de Roos en de spoortunnel